dissabte, 15 de gener del 2011

CONSULTORI: Cas 1








PAUTA PER A L’ANÀLISI DE CONTEXTOS D’ASSESSORAMENT



ÀMBIT D’ASSESSORAMENT: Professora

TIPUS DE TASCA: CAS

DESCRIPCIÓ:
Sóc psicopedagoga d’un centre privat de Barcelona. És el meu primer any treballant com a docent i us volia plantejar la meva situació per si podeu ajudar-me:

La mestra de 1rA aquest any es troba apurada per la presència a l’aula d’en Miquel, un nen que acaba de ser diagnosticat amb autisme.

A més, a la resta del grup la majoria de nens/es tenen dificultats per a la resolució de problemes a l’àrea de matemàtiques.

La professora no sap com gestionar aquesta diversitat i ha sol·licitat la meva ajuda.





























FASE DE PLANIFICACIÓ:


ACTORS QUE INTERVENEN
(competències, coneixements, recursos)
FINALITATS
(concepcions, expectatives posades en joc)
CONTINGUTS
(conceptes, procediments, actituds)
ACTOR 1:
PROFESSORA DE 1rA DE PRIMÀRIA

·   És una excel·lent professional amb 11 anys d’experiència.

·   Li angoixa que la majoria d’alumnes tenguin dificultats en la resolució de problemes i alhora li preocupa que els que van avançats es vegin endarrerits.

·   Pensa que la responsabilitat última és seva i es sent poc recolzada per la seva companya, mestra de 1rB.

·   Mai havia tengut un nen o nena amb espectre autista i no sap que fer amb ell, desconeix que s’ha de treballar amb ell i fins a quin punt ha d’exigir-li resultats.



·   La seva finalitat és atendre la diversitat.

·   Vol saber com treballar amb el nen autista, d’acord amb les seves necessitats.

·   Li agradaria que la seva companya i els demés professionals que treballen a la seva aula, cicle la recolzessin.


1.  Assessorament amb recursos per atendre al nen autista.

2.  Formació en metodologies per treballar la resolució de problemes atenent a la diversitat.

ACTOR 2:
PROFESSORA DE 1rB DE PRIMÀRIA

·   El centre té dues línies i dues mestres tutores de primer curs.

·   És una mestra amb vocació. És el primer any que treballa com a mestra i es sent desbordada. Està convençuda de la innovació però pensa que abans s’ha d’habituar i agafar confiança de manera que treballa única i exclusivament amb el llibre de text.
Escolta
EscolLlegeix fonèticame Diccionari - Mostra la informació detallada del diccionari

·    Assentar-se al centre i habituar-se a la seva professió.

·    Té por de perdre el control damunt els seus alumnes i vol esperar a introduir “canvis” que puguin contribuir a perdre aquest.

·    Creu en la innovació.


1. Aprofitar les seves creences per a que iniciï la col·laboració amb la seva companya de cicle.

2. Fer-li veure que el canvi no comporta una pèrdua de control del grup.
ACTOR 3:
ALUMNES

·   Es tracta d’un grup heterogeni amb, almenys, dos nivells evidents de velocitat i rendiment.

·   Més de la meitat del grup té dificultat en la resolució de problemes, sobretot, en la fase de plantejament (comprensió d’allò escrit).

·   Un altre grup, té facilitats per a la resolució de problemes.


·   Aprendre d’acord amb els seus interessos.

·   Veure satisfetes les seves necessitats de relació amb els iguals i amb l’entorn.

·   Ser respectats per les seves característiques amb un bon clima d’aula.

·   Aprovar el curs acadèmic.


1. Augmentar la seva motivació i la seva capacitat de resolució de problemes través de l’opcionalitat de tasques.

2. Crear cohesió i bon clima d’aula.

3. Integrar en Miquel en el grup.

ACTOR 4:
MIQUEL (nen autista)

·   Té 6 anys i acaba de ser diagnosticat dins l’espectre autista.

·   Presenta dificultats en la relació amb els seus companys.

·   Presenta un ús estereotipat i repetitiu del llenguatge.

·   Mostra un retràs generalitzat.


·    Prefereix estar sol.

·   Desig d’invariància.

1.  Treballar la integració en el grup-classe.

2.  Ajustar la resposta educativa a les seves necessitats.

ACTOR 5:
ASSESOR/A

·   Porto 4 anys en el centre i conec molt bé el centre i la tutora del grup.

·   Pens que la col·laboració entre les dues tutores del cicle i els especialistes ajudaria tant a en Miquel com a l’heterogeneïtat que hi ha a l’aula.


·   Aprofitar les concepcions de la companya de cicle per a que s’inicia un canvi en la seva metodologia i col·labori amb l’altra tutora, de manera que aquesta darrera vegi alleugerides les seves preocupacions

·   Assessorar a la tutora que ha fet la demanda, per una banda, amb recursos per a l’heterogeneïtat de l’aula i, per altra, amb recursos per atendre al nen autista.


1.  Autoformació en resposta educativa a nens autistes.

2.  Autoformació en resolució de problemes.

3.  Col·laborar amb la tutora que ha fet la demana i aconseguir la cohesió entre les dues tutores de cicle.


FASE D’EXECUCIÓ:


CONTINGUTS

MODALITAT D’INTERVENCIÓ
ORGANIZACIÓ D’ACTIVITATS
ACTOR 1:
PROFESSORA DE 1rA DE PRIMÀRIA
1


ACCIÓ 1: Conferència per part d’un assessor extern on es parli  de diferents metodologies de resolució de problemes.
Espai: Saló d’actes.
Temporalització: 1 hora i 30 minuts.

Material: El que consideri l’assessor. Acordarem que sigui una sessió pràctica, donar recursos, intercanviant experiències...
ACCIÓ 2: Reunió per adaptar les metodologies presentades en la conferència a la tipologia de l’aula.
Espai: Despatx de l’assessor.
Temporalització:  1 hora.
Material: Llistat de possibles alternatives, idees...(racons, projectes...)
2

ACCIÓ 2: Reunió per parlar sobre en Miquel. Donar-li recursos, explicar-li com es sent...i iniciar un seguiment.

Espai: Despatx de l’assessor.
Temporalització: 1 hora i 30 minuts.
Material: Dossier amb un llistat de recursos (molt esquemàtic), llibreta per anotar informació sobre el nen.

ACTOR 2:
PROFESSORA DE 1rB DE PRIMÀRIA
1


ACCIÓ 1: Reunió informal amb ella per parlar sobre la seva metodologia i incentivar-la al canvi.

Proposar-li una reunió amb l’altra mestra del curs.

Espai: Aula del seu grup.
Temporalització: 1 hora
Materials: Llibreta amb anotacions dels comentaris que fa així com les impressions de l’assessor.
2

ACCIÓ 2: Reunió amb les dues tutores de primer per coordinar la metodologia.
S’exposa la situació i es planteja una coordinació en el canvi de metodologia, amb els avantatges que suposaria per a les dues i els seus respectius grups.

Espai: Despatx de l’assessor.
Temporalització: 2 hores
Materials: Llistat de possibles canvis (diferents racons a crear, experiments, projecte a iniciar...)
ACTOR 3:
ALUMNES
1-2-3
ACCIÓ 1: Participar d’activitats que treballi la resolució de problemes (racó d’experiments) i la cooperació (experiments/laboratoris)
Espai: Aula.
Temporalització: Inicialment, dues hores a la setmana i després d’acabar tasques.
Materials: Dependrà del tipus de racó que es creï.
ACTOR 4:
MIQUEL
1-2

ACCIÓ 1: Iniciar una dinàmica de classe que afavoreixi el seu aprenentatge. Això requereix que participi de la nova metodologia (racons i laboratoris) això com que es vegi beneficiat d’unes noves estratègies per part de la mestra.
Espai: Aula
Temporalització: Sempre.
Materials: agendes (que ajudin a anticipar i comprendre les situacions diàries), consignes a la mestra (repetir ordres de taques, seguir una rutina molt marcada, anticipar aconteixements...).
ACTOR 5:
ASSESSOR
1-2

ACCIÓ 1: Cerca de materials sobre resolució de problemes i sobre l’autisme.

Espai: Biblioteca
Temporalització: dues tardes
Materials: Llibres relacionats amb la resolució de problemes  i llibres sobre l’espectre autista.
3

ACCIÓ 2: Reunió amb les dues tutores per engegar un canvi metodològic que afavoreixi, a més, una col·laboració entre les dues.

Espai: Despatx de l’assessor.
Temporalització: 2 hores.
Materials: Llistat de possibles canvis (diferents racons a crear, experiments, projecte a iniciar...)....


FASE DE SEGUIMIENT I AVALUACIÓ:

ACCIONS D’INTERVENCIÓ

INDICADORS DE CANVI

INSTRUMENTS DE REGISTRE I ANÀLISI DEL CAMVI

ACTOR 1:
PROFESSORA DE 1rA
Acció 1: Conferència per part d’un assessor extern on es parli  de diferents metodologies de resolució de problemes.
1.1. Nivell de compromís (puntualitat, participació, absència de conflictes, clarificació de dubtes...).
1.1. Registre de les intervencions i dels comentaris que en fa.
Acció 2: Reunió per adaptar les metodologies presentades en la conferència a la tipologia de l’aula.
1.2. Grau d’acceptació de les propostes així com iniciativa mostrada.
1.2. Registre de les intervencions i dels comentaris que en fa. Acord d’una proposta definida.
Acció 3:Reunió per parlar sobre en Miquel. Donar-li recursos, explicar-li com es sent...i iniciar un seguiment.
1.3.  Grau de col·laboració, informació que dóna. Altres com: puntualitat, demana dubtes...
1.3. Registre de les intervencions i dels comentaris que en fa. Acord d’una proposta definida.
ACTOR 2:
PROFESSORA DE 1rB
Acció 1: Reunió informal amb ella per parlar sobre la seva metodologia i incentivar-la al canvi.
Proposar-li una reunió amb l’altra mestra del curs.
2.1. Grau de col·laboració, informació que dóna. Altres com: puntualitat, absència de conflictes, clarificació de dubtes...
2.1. Registre de les intervencions i dels comentaris que en fa.
Acció 2: Reunió amb les dues tutores de primer per coordinar la metodologia.
S’exposa la situació i es planteja una coordinació en el canvi de metodologia, amb els avantatges que suposaria per a les dues i els seus respectius grups.
2.2.  Nivell de compromís i disponibilitat (puntualitat, participació, absència de conflictes, clarificació de dubtes...). Així com un canvi d’opinió i arribada a un acord de col·laboració.
2.2. Enregistrament de la reunió de la seva actitud i comentaris
ACTOR 3:
ALUMNES
Acció 1: Participar d’activitats que treballi la resolució de problemes (racó d’experiments) i la cooperació (experiments/laboratoris)

3.1. Actitud participativa en les activitats de treball cooperatiu. Millora en la resolució de problemes.

3.1. Observació i anàlisi dels racons. Anàlisis de les activitats (anteriors i posteriors al canvi)
ACTOR 4:
MIQUEL
Acció 1: Iniciar una dinàmica de classe que afavoreixi el seu aprenentatge. Això requereix que participi de la nova metodologia (racons i laboratoris) això com que es vegi beneficiat d’unes noves estratègies per part de la mestra.
4.1. Grau de participació en la dinàmica, acceptació dels companys.
4.1. Registre del seu grau de participació.
ACTOR 5:
ASSESSOR
Acció 1: Cerca de materials sobre resolució de problemes i sobre l’autisme.

5.1. Ampliació del coneixement sobre la resolució de problemes i sobre l’espectre autista.
5.1. Propostes de diferents activitats per abordar aquestes qüestions així com la realització d’un llistat d’indicacions sobre el tractament educatiu de l’autisme.
Acció 2: Reunió amb les dues tutores per engegar un canvi metodològic que afavoreixi, a més, una col·laboració entre les dues.

5.2. Es dóna el canvi metodològic i s’introdueixen les nostres aportacions i les de la conferència..
5.2. Observació directa a l’aula.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada