PAUTA PER A L’ANÀLISI DE CONTEXTOS D’ASSESSORAMENT | |
ÀMBIT D’ASSESSORAMENT: Professora | TIPUS DE TASCA: CAS |
DESCRIPCIÓ: Sóc psicopedagoga d’un centre privat de Barcelona. És el meu primer any treballant com a docent i us volia plantejar la meva situació per si podeu ajudar-me: La mestra de 1rA aquest any es troba apurada per la presència a l’aula d’en Miquel, un nen que acaba de ser diagnosticat amb autisme. A més, a la resta del grup la majoria de nens/es tenen dificultats per a la resolució de problemes a l’àrea de matemàtiques. La professora no sap com gestionar aquesta diversitat i ha sol·licitat la meva ajuda. |
FASE DE PLANIFICACIÓ:
ACTORS QUE INTERVENEN (competències, coneixements, recursos) | FINALITATS (concepcions, expectatives posades en joc) | CONTINGUTS (conceptes, procediments, actituds) |
ACTOR 1: PROFESSORA DE 1rA DE PRIMÀRIA | ||
· És una excel·lent professional amb 11 anys d’experiència. · Li angoixa que la majoria d’alumnes tenguin dificultats en la resolució de problemes i alhora li preocupa que els que van avançats es vegin endarrerits. · Pensa que la responsabilitat última és seva i es sent poc recolzada per la seva companya, mestra de 1rB. · Mai havia tengut un nen o nena amb espectre autista i no sap que fer amb ell, desconeix que s’ha de treballar amb ell i fins a quin punt ha d’exigir-li resultats. | · La seva finalitat és atendre la diversitat. · Vol saber com treballar amb el nen autista, d’acord amb les seves necessitats. · Li agradaria que la seva companya i els demés professionals que treballen a la seva aula, cicle la recolzessin. | 1. Assessorament amb recursos per atendre al nen autista. 2. Formació en metodologies per treballar la resolució de problemes atenent a la diversitat. |
ACTOR 2: PROFESSORA DE 1rB DE PRIMÀRIA | ||
· El centre té dues línies i dues mestres tutores de primer curs. · És una mestra amb vocació. És el primer any que treballa com a mestra i es sent desbordada. Està convençuda de la innovació però pensa que abans s’ha d’habituar i agafar confiança de manera que treballa única i exclusivament amb el llibre de text. | · Assentar-se al centre i habituar-se a la seva professió. · Té por de perdre el control damunt els seus alumnes i vol esperar a introduir “canvis” que puguin contribuir a perdre aquest. · Creu en la innovació. | 1. Aprofitar les seves creences per a que iniciï la col·laboració amb la seva companya de cicle. 2. Fer-li veure que el canvi no comporta una pèrdua de control del grup. |
ACTOR 3: ALUMNES | ||
· Es tracta d’un grup heterogeni amb, almenys, dos nivells evidents de velocitat i rendiment. · Més de la meitat del grup té dificultat en la resolució de problemes, sobretot, en la fase de plantejament (comprensió d’allò escrit). · Un altre grup, té facilitats per a la resolució de problemes. | · Aprendre d’acord amb els seus interessos. · Veure satisfetes les seves necessitats de relació amb els iguals i amb l’entorn. · Ser respectats per les seves característiques amb un bon clima d’aula. · Aprovar el curs acadèmic. | 1. Augmentar la seva motivació i la seva capacitat de resolució de problemes través de l’opcionalitat de tasques. 2. Crear cohesió i bon clima d’aula. 3. Integrar en Miquel en el grup. |
ACTOR 4: MIQUEL (nen autista) | ||
· Té 6 anys i acaba de ser diagnosticat dins l’espectre autista. · Presenta dificultats en la relació amb els seus companys. · Presenta un ús estereotipat i repetitiu del llenguatge. · Mostra un retràs generalitzat. | · Prefereix estar sol. · Desig d’invariància. | 1. Treballar la integració en el grup-classe. 2. Ajustar la resposta educativa a les seves necessitats. |
ACTOR 5: ASSESOR/A | ||
· Porto 4 anys en el centre i conec molt bé el centre i la tutora del grup. · Pens que la col·laboració entre les dues tutores del cicle i els especialistes ajudaria tant a en Miquel com a l’heterogeneïtat que hi ha a l’aula. | · Aprofitar les concepcions de la companya de cicle per a que s’inicia un canvi en la seva metodologia i col·labori amb l’altra tutora, de manera que aquesta darrera vegi alleugerides les seves preocupacions · Assessorar a la tutora que ha fet la demanda, per una banda, amb recursos per a l’heterogeneïtat de l’aula i, per altra, amb recursos per atendre al nen autista. | 1. Autoformació en resposta educativa a nens autistes. 2. Autoformació en resolució de problemes. 3. Col·laborar amb la tutora que ha fet la demana i aconseguir la cohesió entre les dues tutores de cicle. |
FASE D’EXECUCIÓ:
CONTINGUTS | MODALITAT D’INTERVENCIÓ | ORGANIZACIÓ D’ACTIVITATS |
ACTOR 1: PROFESSORA DE 1rA DE PRIMÀRIA | ||
1 | ACCIÓ 1: Conferència per part d’un assessor extern on es parli de diferents metodologies de resolució de problemes. | Espai: Saló d’actes. |
Temporalització: 1 hora i 30 minuts. | ||
Material: El que consideri l’assessor. Acordarem que sigui una sessió pràctica, donar recursos, intercanviant experiències... | ||
ACCIÓ 2: Reunió per adaptar les metodologies presentades en la conferència a la tipologia de l’aula. | Espai: Despatx de l’assessor. | |
Temporalització: 1 hora. | ||
Material: Llistat de possibles alternatives, idees...(racons, projectes...) | ||
2 | ACCIÓ 2: Reunió per parlar sobre en Miquel. Donar-li recursos, explicar-li com es sent...i iniciar un seguiment. | Espai: Despatx de l’assessor. |
Temporalització: 1 hora i 30 minuts. | ||
Material: Dossier amb un llistat de recursos (molt esquemàtic), llibreta per anotar informació sobre el nen. | ||
ACTOR 2: PROFESSORA DE 1rB DE PRIMÀRIA | ||
1 | ACCIÓ 1: Reunió informal amb ella per parlar sobre la seva metodologia i incentivar-la al canvi. Proposar-li una reunió amb l’altra mestra del curs. | Espai: Aula del seu grup. |
Temporalització: 1 hora | ||
Materials: Llibreta amb anotacions dels comentaris que fa així com les impressions de l’assessor. | ||
2 | ACCIÓ 2: Reunió amb les dues tutores de primer per coordinar la metodologia. S’exposa la situació i es planteja una coordinació en el canvi de metodologia, amb els avantatges que suposaria per a les dues i els seus respectius grups. | Espai: Despatx de l’assessor. |
Temporalització: 2 hores | ||
Materials: Llistat de possibles canvis (diferents racons a crear, experiments, projecte a iniciar...) | ||
ACTOR 3: ALUMNES | ||
1-2-3 | ACCIÓ 1: Participar d’activitats que treballi la resolució de problemes (racó d’experiments) i la cooperació (experiments/laboratoris) | Espai: Aula. |
Temporalització: Inicialment, dues hores a la setmana i després d’acabar tasques. | ||
Materials: Dependrà del tipus de racó que es creï. | ||
ACTOR 4: MIQUEL | ||
1-2 | ACCIÓ 1: Iniciar una dinàmica de classe que afavoreixi el seu aprenentatge. Això requereix que participi de la nova metodologia (racons i laboratoris) això com que es vegi beneficiat d’unes noves estratègies per part de la mestra. | Espai: Aula |
Temporalització: Sempre. | ||
Materials: agendes (que ajudin a anticipar i comprendre les situacions diàries), consignes a la mestra (repetir ordres de taques, seguir una rutina molt marcada, anticipar aconteixements...). | ||
ACTOR 5: ASSESSOR | ||
1-2 | ACCIÓ 1: Cerca de materials sobre resolució de problemes i sobre l’autisme. | Espai: Biblioteca |
Temporalització: dues tardes | ||
Materials: Llibres relacionats amb la resolució de problemes i llibres sobre l’espectre autista. | ||
3 | ACCIÓ 2: Reunió amb les dues tutores per engegar un canvi metodològic que afavoreixi, a més, una col·laboració entre les dues. | Espai: Despatx de l’assessor. |
Temporalització: 2 hores. | ||
Materials: Llistat de possibles canvis (diferents racons a crear, experiments, projecte a iniciar...).... |
FASE DE SEGUIMIENT I AVALUACIÓ:
ACCIONS D’INTERVENCIÓ | INDICADORS DE CANVI | INSTRUMENTS DE REGISTRE I ANÀLISI DEL CAMVI |
ACTOR 1: PROFESSORA DE 1rA | ||
Acció 1: Conferència per part d’un assessor extern on es parli de diferents metodologies de resolució de problemes. | 1.1. Nivell de compromís (puntualitat, participació, absència de conflictes, clarificació de dubtes...). | 1.1. Registre de les intervencions i dels comentaris que en fa. |
Acció 2: Reunió per adaptar les metodologies presentades en la conferència a la tipologia de l’aula. | 1.2. Grau d’acceptació de les propostes així com iniciativa mostrada. | 1.2. Registre de les intervencions i dels comentaris que en fa. Acord d’una proposta definida. |
Acció 3:Reunió per parlar sobre en Miquel. Donar-li recursos, explicar-li com es sent...i iniciar un seguiment. | 1.3. Grau de col·laboració, informació que dóna. Altres com: puntualitat, demana dubtes... | 1.3. Registre de les intervencions i dels comentaris que en fa. Acord d’una proposta definida. |
ACTOR 2: PROFESSORA DE 1rB | ||
Acció 1: Reunió informal amb ella per parlar sobre la seva metodologia i incentivar-la al canvi. Proposar-li una reunió amb l’altra mestra del curs. | 2.1. Grau de col·laboració, informació que dóna. Altres com: puntualitat, absència de conflictes, clarificació de dubtes... | 2.1. Registre de les intervencions i dels comentaris que en fa. |
Acció 2: Reunió amb les dues tutores de primer per coordinar la metodologia. S’exposa la situació i es planteja una coordinació en el canvi de metodologia, amb els avantatges que suposaria per a les dues i els seus respectius grups. | 2.2. Nivell de compromís i disponibilitat (puntualitat, participació, absència de conflictes, clarificació de dubtes...). Així com un canvi d’opinió i arribada a un acord de col·laboració. | 2.2. Enregistrament de la reunió de la seva actitud i comentaris |
ACTOR 3: ALUMNES | ||
Acció 1: Participar d’activitats que treballi la resolució de problemes (racó d’experiments) i la cooperació (experiments/laboratoris) | 3.1. Actitud participativa en les activitats de treball cooperatiu. Millora en la resolució de problemes. | 3.1. Observació i anàlisi dels racons. Anàlisis de les activitats (anteriors i posteriors al canvi) |
ACTOR 4: MIQUEL | ||
Acció 1: Iniciar una dinàmica de classe que afavoreixi el seu aprenentatge. Això requereix que participi de la nova metodologia (racons i laboratoris) això com que es vegi beneficiat d’unes noves estratègies per part de la mestra. | 4.1. Grau de participació en la dinàmica, acceptació dels companys. | 4.1. Registre del seu grau de participació. |
ACTOR 5: ASSESSOR | ||
Acció 1: Cerca de materials sobre resolució de problemes i sobre l’autisme. | 5.1. Ampliació del coneixement sobre la resolució de problemes i sobre l’espectre autista. | 5.1. Propostes de diferents activitats per abordar aquestes qüestions així com la realització d’un llistat d’indicacions sobre el tractament educatiu de l’autisme. |
Acció 2: Reunió amb les dues tutores per engegar un canvi metodològic que afavoreixi, a més, una col·laboració entre les dues. | 5.2. Es dóna el canvi metodològic i s’introdueixen les nostres aportacions i les de la conferència.. | 5.2. Observació directa a l’aula. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada