La competència professional aniria lligada a la formació continua. En el capítol XV titutal “Formación contínua y competencia profesional de los asesores psicopedagógicos” del llibre “La pràctica del asesoramiento educativo a examen” de Carles Monereo i Juan Ignacio Pozo, queda plasmada la necessitat de la formació contínua per a la competència professional de l’assessor.
D’aquesta cita bibliogràfica exposada sobre aquestes línies s’extreuen idees molt interessants:
Definicions de competència professional:
□ ROE: capacitat compresa per realitzar correctament unes tasques, funcions o rols.
□ CASTELLÓ I MONEREO: concepte de competència proper al de coneixement estratègic (sobre què pensar, què dir i fer aconseguir unes finalitats en un determinat context).
□ PERRENOUD: capacitat de mobilitzar recursos cognitius per fer front a un tipus de situacions
Les competències es creen en formació, però també en l’acompliment professional. Les competències consten de:
· Situacions
- vinculades a l’adequada escolarització de l’alumne amb NEE
- d’assessorament als processos d’ensenyament i aprenentatge
· Coneixement
- vinculat a factors i variables que incideixen en el desenvolupament de l’ésser humà en les seves diverses capacitats
- sobre els diversos contextos de desenvolupament
- estratègies d’intervenció i assessorament
- estratègies d’organització personal
- valors, normes i actituds que permetin adoptar una perspectiva ètica, rigorosa i profunda.
· Pensament estratègic: complex, global i interrelacionant.
La perspectiva socioconstructivista
Introdueix canvis en la forma d’entendre les relacions entre aprenentatge i desenvolupament d’enorme profunditat conceptual i d’àmplies conseqüències per a l’assessorament. Així, aquesta perspectiva defensa una perspectiva global de l'individu dins de l’entramat sòcia, per comprendre el fonament de la realitat que es tracti.
La construcció més global i participada
- Enfocament més relacional, institucional, comunitari i social.
- Assessorament a les necessitats educatives des de xarxes col·laboratives de professionals de diferents àmbits.
- Intervenció en els diferents contextos, reclam de compromís social amb l’acció educativa.
Complexitat, perplexitat, competència i formació contínua
En l’assessorament educatiu ha hagut una tendència a la simplificació, aïllant les variables que convergeixen i interactuen en una situació complexa (reestructuració per aïllament).
Les característiques del pensament complex són:
- Afecta també a la societat, a l’ètica i a la política
- Conviu amb la incertesa
- És integrador i multidimensional
- Hi ha dos tipus d’ignorància:
- la de qui no sap i vol aprendre
- la del que creu que el coneixement és un procés lineal, acumulatiu
- No equival al "tot val"
- Respecta el concret, però l’aborda des de la relació de conceptes
La competència professional hauria de tendir a:
- Aprofundir o generar competències que permetin a l’assessor abordar les situacions en què treballa des d’una perspectiva global i complexa.
- Els recursos amb què es compten seran tant més útils en la mesura que siguin respectuosos amb la mateixa perspectiva.
- Treballar amb xarxes col·laboratives.
Possible relació de les competències bàsiques per a l’assessorament:
- Competència per identificar problemes, planificar, organitzar i regular la pròpia intervenció.
- Competències per introduir-se i treballar en el nucli de presa de decisions de les institucions, contribuint a la seva estructuració.
- Competències per progressar en l’eliminació de barreres que impedeixin l’aprenentatge.
- Competències per transitar des de l’assessorament centrat en l’escola cap a intervencions que l’incloguin en un treball en xarxa de serveis educatius, socials i sanitaris.
- Competències per relacionar-se i treballar amb altres aportant coneixement expert en contextos de col·laboració.
- Competències per empatitzar, relacionar-se i treballar amb persones que es troben en situacions de vulnerabilitat.
- Competències per organitzar la pròpia formació.
Formació a la carta: la dimensió individual / col·lectiva / institucional de les accions d’educació
Importància d’emprendre accions col·lectives encaminades a la formació: processos d’aprenentatge entre iguals, assistits per un expert, programes formatius de l’Administració o bé propostes formatives convocades per institucions privades.
Els contextos de formació contínua i aprenentatge
- Importància de la formació contínua de l’assessor.
- És interessant tenir algun referent extern per confrontar idees.
- Crear situacions d’aprenentatge cooperatiu
- És necessària l’existència de publicacions especialitzades, fòrums de discussió...: llegir i escriure per aprendre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada