dimarts, 18 de gener del 2011

CONSULTORI: Cas 4

“Bonees!!

Sóc Picopedagog i fa una setmana que m'he incorporat en un centre de secundària. És que és un centre força petit i sóc l'únic psicopedagog. El problema és que amb el psicopedagog anterior, per tot el que m'ha arribat, no hi havia massa bona relació i la majoria del professorat no tenen una massa bona imatge del que representa el psicopedagog.

Em podrieu donar alguns consells de com millorar-la??"


A vegades la imatge que el professorat té del psicopedagog no és la que desitjaríem. Per evitar-ho i aconseguir tenir  una bona relació amb el professorat i tots els agents que participen al centre per poder-los assessorar i fer una bona feina és molt important que el Psicopedagog sigui un bon estratega en l’àmbit de les relacions.

A continuació et presentem un seguit d’estratègies que et poden facilitar  aquesta relació assessora dins el centre educatiu:


Estratègies afavoridores
Exemples i accions


Reforçar l’autoestima de la institució.


Valorar les bones accions i els aspectes positius.

Intervenir amb la finalitat de millorar l’organització.

No plantejar canvis bruscos sinó intentar millorar el que s’està fent.

Treballar per plans i projectes globals.


Que s’hi vegin implicats la major part dels agents educatius.

Reconèixer i acceptar tant les limitacions de l’assessor com les limitacions de la institució.

Actuar dins la Zona de Desenvolupament Pròxim del centre per evitar frustracions.

Generar espais de col·laboració.


No treballar individualment sinó en equip.

Dedicar temps a pensar.


Donar importància a la reflexió d’activitats, objectius i accions.

Valorar el procés realitzat.


Destacar-ne els punts positius.

Treballar en el context present.


Centrar les qüestions a tractar en el mateix centre i tenint en compte els factors k hi poden influir.

Conèixer i acceptar la institució.


Respectar la seva cultura de centre sense jutjar-la.

Buscar eines d’autoformació i la formació d’equip.


Proposar xerrades, conferències, taules de reflexió...

Dedicar temps a pensar en els demandes de l’escola.


Centrar-se en les preocupacions del professorat més que en les de l’assessor/a.

Reformular les demandes amb els actors que els formulen per a implicar-los en el projecte.


Fer-los partíceps de tot el procés, demanar-los l’opinió, interessos...


No obstant això també cal que tinguem en compte que hi ha una sèrie d’estratègies que podrien dificultar aquesta relació. A continuació n’hem recopilat unes quantes:


Estratègies que dificulten
Exemples i accions
Diagnosticar les necessitats
El mateix professorat ha de veure i decidir quines necessitats cal atendre.
Treballar amb contexts passats o ideals
Cal centrar les actuacions en la realitat i actualitat del centre, no establir comparacions ni fites massa llunyanes.

Encobrir les pròpies limitacions i fugir de les competències pròpies
Tothom té limitacions i cal que siguem comprensius amb les possibilitats de cada un.
Criticar excessivament al centre i als actors relacionats
Es poden donar consells i orientacions però mai utilitzar la crítica destructiva.
Treballar individualment des de la perspectiva del jo expert que dicta i proposa
Cal establir relacions de col·laboració i solidaritat per evitar conflictes

Improvisar la intervenció com a resposta de la demanda

No precipitar-se en la presa de decisions.
Respondre a les demandes sense un procés intel·lectual compartit amb l’actor, no implicant-lo en la resposta
Podria produir un distanciament i desresponsabilització per la solució de la demanda.

 
Creiem que és molt important tenir en compte aquestes etratègies i que poden ser molt útils per establir una bona relació que també et facilitarà molt més la feina d'assessorament.

Esperem que funcionin!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada