dijous, 11 de novembre del 2010

LA MOTIVACIÓ


»     ÀMBIT PSICOLÒGIC

La motivació depèn de les:

-          Condicions personals
-          Condicions de l’entorn
-          Relacions interpersonals

Parlem de tres factors:


  1. Factors relatius als propis alumnes: alumne motivat

Factors
Variables
Exemple
Finalitat de l’estudi
Intrínseca
Aprendre – gaudir
Extrínseca
Aprovar, treballar
Atribució de l’èxit
Aspectes controlables
Esforç, estratègies
Aspectes incontrolables
Intel·ligència, sort
Autoeficiència/Autoconcepte
Expectatives negatives
Persistència
Expectatives positives
Deserció
Valor subjectiu matèria
Rellevància continguts
Ajust a fites
Irrellevància continguts
No ajust a fites


  1. Factors relatius a la matèria: contingut motivant

Factors
Variables
Exemple
Opcionalitat
Itineraris alternatius
Segons nota desitjada
Itinerari únic
No elecció
Agrupament
Resolució en equip
Distribució de rols i funcions
Resolució individual
Lectura de texts
Funcionalitat i autenticitat
Competències en condicions reals
Problema funcional
Conceptes en condicions fictícies
Problema acadèmic


  1. Factors relatius al docent: docent motivant

Factors
Variables
Exemple
Expectatives
Positives
Missatges relatius a les seves possibilitats
Negatives
Missatges relatius a les seves limitacions
Atribució de l’èxit
Variables personals
Preparació classes
Variables externes
Esforç, motivació alumnes
Interès i implicació
Gaudir ensenyant
Provar innovacions
Aguantar ensenyant
Mal menor
Funció tutorial
Suport i supervisió
Explicitar condicions avaluació
Fiscalització i sanció
Ocultar condicions avaluació



»     ÀMBIT D’ASSESSORAMENT

Idees extretes de la Revista de Currículum y Formación del profesorado, núm. 21, conretament  de l'article titutlat: El papel de la motivación de los asesores y profesores en el proceso de asesoramiento. Podeu consultar-ho aquí.

Les persones es senten motivades quan troben sentit a allò que fan. Així és molt important que l’assessor o orientador creï necessitats per a què trobin el sentit a allò que es fa.

La creació de contexts d’assessorament estimulants i de condicions relacionals adequades que permetin als participants col·laborar implicant-se en el treball i trobant sentit a allò que fan junts.

La motivació dels assessors i també dels professors dependrà de tres aspectes:


  1. Sentir-se part
Lligat a l’orgull i la satisfacció per estar on està i fer el que fa. Inclou elements com les necessitats, els desitjos i les aspiracions de la persona.

Les persones desenvoluparan l’orgull de pertinença quan percebin que aconseguiran els resultats que desitgen. Aquest orgull de pertinença es pot aconseguir creant una relació basada en l’empatia, l’autenticitat i l’acceptació positiva.


  1. Sentir que es té part
Anirà molt lliga a que tots tenguin l’oportunitat de participar. Això s’aconsegueix:
-    A través de models col·laboratius on tots construeixin una representació sobre quin és el problema, quines són les condicions que el determinen i com es pot solucionar.
-    Establir entre tots el treball que s’ha de realitzar i les fites que es volen aconseguir.
-    Comentar el treball en equip.
-    Crear canals d’intercanvi, participació i col·laboració.


  1. Sentir que és capaç
Això s’aconsegueix de diverses maneres:
-   Fomentant la capacitat d’aprenentatge.
-   Oferir feedbacks informatius sobre el treball realitzat.
-   Adoptar la reflexió sobre la pràctica com a forma de generar solucions creatives als problemes.


A més, tot allò que l’assessor diu i fa té una sèrie de repercussions en la motivació del professorat. Tot això va lligat a la necessitat de que l’assessor dugui a terme una comunicació assertiva:



Tipus de discurs
Interpretació
Afavoreixen
Si no t’he entès malament, això que comentes...
Ha de fer esforços discursius.
Te porto amb mi
És important que es faci tot conjuntament, s’ha fer percebre aquesta col·laboració conjunta.
“Això ha estat bé, ens dóna pistes per després
Hi ha d’haver un anàlisi conjunt, s’han de rescatar aquells aspectes positius.
Dificulten
“Tens raó però...”
Veu reduïda la seva participació. Es romp el context motivant.
“No te preocupis, jo m’encarrego d’això i llavors t’ho comento”
Afavoreix una actitud d’exclusió.
“Mira, crec que aquí, tal vegada t’has equivocat”
L’assessor es situa en un rol d’expert. Genera un context d’asimetria i desconfiança bloquejant la relació.


A més, hi ha també les repercussions d’allò que fan i diuen els professors en relació a la motivació dels assessorats:



Tipus de discurs
Interpretació
Afavoreixen
“Deixa’ns espais per discutir”
Hi ha voluntat d’intercanviar opinions i de cooperar.
“Això que planteges és molt interessant però no sabem com portar-ho a la pràctica”
Mostra interès cap a la temàtica i també demana ajuda.
“Això que dius nosaltres ho denominem...”
Significa que ha relacionat allò que es diu amb el que sap i, per tant, s’ha complit la nostra tasca d’ajudar a donar nom i justificar allò que es fa.
Dificulten
“Res d’això m’importa”
Fa que el professorat no es senti part i, per tant, dificulta que es vulgui involucrar.
Sent que allò va amb ell i que no obtindrà els resultats esperats. Afavoreix la sensació de fracàs i frustració.
“Diguem allò que he de fer”
S’espera rebre una recepta. S’entén a l’assessor com aquell qui resol problemes.
“Això que m’expliques no és possible”
L’assessor és vist com un professional poc competent.


Per a portar a terme un assessorament col·laboratiu en el que tothom pugui sentir-se part, sentir que hi té part i sentir-se capaç requereix els grups de reflexió decent. Aquests fan referència de grups de professors que es reuneixen al voltant d’un tema i unes pràctiques concretes en l’aula i guiats per la figura de l’assessor. Es fa un visionat de l’actuació real dels professors (a través de vídeos) i posteriorment s’analitza i es seleccionen les bones pràctiques. Es fa a través de la reflexió de totes.

Els grups de reflexió docent constitueixen un espai motivador i incentivador pels protagonistes implicats en l’assessorament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada